رد شدن به محتوای اصلی

اعتصاب در بانە در بیست و یکمین روز ادامە دارد، وقوع درگیری و بازداشت بیش از ١٠ معترض




اعتصاب کسبە و بازاریان شهر بانە در بیست و یکمین روز خود ادامە دارد و روز گذشتە نیروهای امنیتی با مردم معترض درگیر شدە و بیش از ١٠ نفر را بازداشت کردەاند.
برپایە گزارش سازمان حقوق بشری ”هەنگاو“، امروز شنبە ( ١٥ اردیبهشت ٩٧ / ٥ می ٢٠١٨)، بازاریان و کسبە بانە در بیست و یکمین روز متوالی اقدام بە تعطیلی بازار و مغازەها کردەاند و شهر کاملا از سوی نیروهای امنیتی میلیتاریزە شدە است.
خبرنگار ”هەنگاو“ در شهر بانە اعلام کرد کە روز گذشتە انترنت شهر بانە تا ساعت ١٢ شب بە وقت محلی قطع بودە و مردم با نیروهای امنیتی حکومت ایران در گیر شدەاند و در نتیجە آن یک اتومبیل این نیروها توسط مردم در هم شکستە شدە است.
یکی از بازاریان بانە کە بە دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود در اینبارە بە ”“هەنگاو“ گفت: ”پس از وقوع این درگیری نیروهای امنیتی بیش از ١٠ نفر از معترضین را بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل کردەاند.
علی رغم پیگیری های ”هەنگاو“، تاکنون هویت دو تن از افراد بازداشت شدە بەنام های  ”ادریس امین پور“ و ”هژار“ برای ”هەنگاو“  احراز شدە است .

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

زندانهای ایران هرگز برای زندانیان سیاسی امن نبوده است

به قلم  پانته‌آ بهرامی، انتشار در ایندیپندنت فارسی قتل علیرضا شیر محمدعلی در زندان فشافویه ( درجنوب تهران، خرداد امسال) در حالی انجام گرفت که توجه رسانه‌های ایران و جهان  بر روی موضوع تنش در خلیج فارس و تحریم های ایران قرار داشت و لذا این موضوع پوشش لازم رسانه ای را نگرفت. دقت در این قتل و نوع  خشونتی که در آن به کار برده شده، یعنی وارد کردن ۳۰ ضربه چاقو به قلب و بدن یاد آور قتل پروانه و داریوش فروهر، شاپور بختیار،  فریدون فرخزاد است. همه این افراد با سلاح سرد به عبارت دیگر با چاقو و ضربات بسیار متعدد، کشته شدند. صرف‌نظر از تفاوت این افراد، حلقه‌ای مشترک آنها را به هم وصل می‌کند و آن مخالفت با نهاد قدرت در ایران است، گفتمانی که آزادی های سیاسی را محدود می‌کند، در زندگی اجتماعی و نوع پوشش دخالت می‌کند و بالاخره به نوع اندیشه آنان نیز تعرض می‌کند. نکته دیگر تداوم این قتل ها در سه نسل مختلف است، در سال ۱۳۷۰ هنگامی که قتل شاپور بختیار در فرانسه رخ داد او ۷۶ ساله بود، فرخزاد به هنگام قتل در آلمان ۵۶ ساله و علیرضا شیر محمد علی تنها ۲۱ سال داشت...

بازداشت ۳۲ شهروند و فعال کورد در کوردستان و آذربایجان غربی در تیرماه

بعداز اینکه حکومت جمهوری اسلامی ایران در ماه گذشته در شهر سنندج کنگره مشاهیر فرهنگی کورد را برگزار کرد از طرفی اقدام به بازداشت تعداد قابل توجهی از شهروندان کورد فعال مدنی و زیست محیطی در دو استان آذربایجان غربی و کوردستان نموده است که تعدادی از شرکت کنندگان آن کنگره هم جزو بازداشت شدگان هستند! به گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان حداقل ۳۲ شهروند و فعال کورد در تیرماه گذشته توسط اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در چند شهر استانهای آذربایجان غربی و کوردستان بازداشت شده‌اند. بر اساس این گزارش، این افراد در شهرهای کامیاران، سنندج،‌ مریوان، سقز، تکاب، شاهین‌دژ، اشنویه، مهاباد و ماکو بازداشت و به بازداشتگاه‌های شهرهای سقز، سنندج و ارومیه منتقل شده‌اند. شبکه حقوق بشر کوردستان به نقل از اعضای خانواده تعدادی از این بازداشت‌شدگان اعلام کرد که آنان هیچ تماس تلفنی و ملاقات حضوری با بازداشت‌شدگان نداشته‌اند. یک شهروند کورد که اخیرا در ارومیه بازداشت شده بود، پس از آزادی گفت که پس از درگیری نیروهای یکی از احزاب کورد با نیروهای نظامی در چالدران، «تعداد زیادی از شهروندا...

سالگرد اولین فتوای جهاد در قرن بیستم به روایت تصویر که علیه مردم کُرد صادر شد

در نیمه دوم قرن بیستم حتی با وجود جنگ سرد، خاورمیانه به صورت نسبی کم کم روی آرامش را به خودمی دید که یک روحانی واپسگرا و تندرو از دل انقلاب ایران ظهور کرد. گویی می خواست از تمام مردم دنیا، فرهنگها و تمدن ها و ادیان و اقوام و ملل انتقام بگیرد گویی عقده های فراوان ارضاء نشده ای در قتل و غارت و خونریزی داشت تا خود را و فرهنگ شومش را بنیاد نهد. آری او فرهنگ خود را بنیاد نهاد واولین فرمان جهاد در قرن بیستم را علیه مردم کُرد صادر کرد و سپس در پی آن رقبای و همکاران گاه دوست و گاه رقیب او مانند القاعده، طالبان و داعش با تآسی از موفقیت او جهاد ناپاک خود را در خاورمیانه در جهت صدور و اجرای شریعت آغاز کردند که تاکنون دامنگیر مردمان و کشورهای خاورمیانه است و مردم ایران بخصوص زیر تازیانه های فرهنگ انقلابی خمینی فشارهای ناگوار اقتصادی، حقوق ابتدایی بشری، سیاسی، هنجارشکنی های اجتماعی،اختلاس ها و دزدیهای نجمومی از اموال ملی و رانت خواری های ملایان و وابسته هایشان را تجربه می کنند. شاید اینست نتیجه تعصب و تندروی که مردم ایران هم در ابتدا در مقیاس بزرگی با آن همراه بودند.   ...